Living-fantasy.cz

Právě je úte 11. pro 2018 11:10:09

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Latexové masky/odlévání z latexu
PříspěvekNapsal: sob 11. kvě 2013 19:55:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. dub 2013 22:34:56
Příspěvky: 117
Návod na odlévání z latexu pomocí latexu s moukou

Všechny obrázky jsou ve formě odkazů, obrázky jsou totiž příliš velké (počet pixelů). Jeden obrázek by zabral celou obrazovku.

Všechny odkazy na web jsou na konci příspěvku. V textu je to označeno hvězdičkami (*)

Lze odlít jakýkoliv předmět, který chemicky nereaguje s latexem. U latexu jsem se s tím zatím nesetkal, ale například silikon (technický) a modelína nejsou vůbec dobří kamarádi..




Budete potřebovat:
tekutý latex nebo revultex - lze sehnat na netu*.. revultex jsem našel pouze na silikonech*
hladkou mouku
nůžky
sádru/sádrové obvazy - sádra v OBI atd. Sádrové obvazy seženete na netu nebo ve zdravotnických potřebách (v lékarně nelze!!)
špejli
separátor - osobně mám ozkoušený jeden sprej od LQM **.. slyšel jsem, že se dá použít i terpentýn, WD40 (olej) nebo jiné oleje nebo vazelíny, popřípadě indulonu. Separátor lze koupit i na tránkách silikonycz (odkaz*)
plastidip - lze sehnat na netu***. Slouží jako ochrana barev a povrchu odlitku.
Barvy/pigmenty do latexu **** - obojí se dá sehnat ve výtvarných potřebách. Osobně si chodím do altamiry..
Technický líh/alkohol - OBI atd.
fén - optional


1) odlití drobných detailů

Záleží na materiálu, vždy si předem odzkoušejte, že se latex na snímaný předmět nepřilepí (po zaschnutí). Pokud ano, tak zkuste použít separátor **.

Naneste 1-2 vrstvy latexu na předmět. Nechte zaschnout. Schnutí lze urychlit pomocí fénu nebo horkovzdušné pistole (s horkovzduškou foukat z podstatně větší vzdálenosti).

http://tinyurl.com/male-detaily

Kdo si chce být opravdu jistý, tak může i více vrstev, ale je to zbytečné. Dávejte si bacha na ostré hrany předmětu, na tyto hrany musíte dát více vrstev (latex po nich jednoduše steče)

pro díry a malé otvory raději použijte špejli (dá se i šídlo/jehla.. prostě něco tenkého) a latexu pomozte při zatečení. Jde o to, že obvykle se utvoří vzduchová bublina v otvoru a neobtiskne se vám to... například já měl duté zuby na předmětu (viz obrázek níže). Platí i pro jizvy a hluboké rány....

http://tinyurl.com/d3nlgul



2) Hrubé odlití

nalijte latex do nádoby. Já používám gumovou misku. Pomalu sypte do latexu hladkou moukou. Nejlepší je jednou rukou míchat a přisypávat po špetkách. Pokud nasypete do latexu moc mouky naráz, tak se vám jednoduše stane, že se vytvoří hrudka z latexu a můžete latex rovnou vylít. Je lepší přisypávat mouku opravdu pomalu a pořádně rozmíchávat... čím více hrudek, tím hůř.

přisypávejte mouku do té doby, dokud nebudete mít hmotu konzistence jogurtu.

http://tinyurl.com/cj5lz5f

touto hmotou udělejte zhruba 3-5mm tlustou vrstvu. Více nemá význam

Latex s moukou má výhodu, že dobře schne i v tlustých vrstvách. Strukturové připomíná trošku těsto... jakmile zaschne, tak se v něm utvoří spoustu vzduchových bublin, do kterých může latex uschnout (čpavek má kam uniknout). Latex jako takový má problém, že čím větší vrstva, tím delší doba schnutí.. doba roste exponenciálně!!! Například 1mm vrstva uschne pomocí fénu za 1 minutu. 5mm vrstva by schla třeba týden. A to by ještě možná neuschla...

Latex používám na povrch, nebo na odejmutí drobných detailů... latex s moukou jako výplňovou hmotu. Latex s moukou se nedá používat na masky sám o sobě. Není tak pružný a snadno se roztrhne. Obvykle když z něho dělám, tak ho přetáhnu ještě jednou vrstvou latexu (obvykle tedy negativ vypadá Latex/latex s moukou/ latex)



Nechte to pořádně zaschnout.. úplné zaschnutí trvá cca 2 dny (když jste nechávali jednotlivé vrsty pořádně schnout během procesu...).


3) Odformování

oddělte latex od předmětu a zpět ho nasadtě na stejné místo.

Pokud pracujete z opravdu měkké modelíny nebo hlíny, tak tento krok nedoporučuji. Také závisí na tom, zda nemáte na předmětu, který odléváte, nějaké záporné úhly ...

vysvětlení viz obrázek níže

http://tinyurl.com/capwq4z

Pokud se rozhodnete úplně tento krok přeskočit, tak budete mít problém to potom celé sundat.. museli byste oddělit nejdřív krustu od negativu.. a potom teprve negativ od předmětu... poté vsadit negativ zpět do kruty... profesionálové to takto dělají běžně, ale používají vodící drážky na povrchu negativu .. na obrazku nize je to videt.

Lze toho docílit i latexem s moukou... nechá se zaschnout povrch a pak lze dobře modelovat.

http://tinyurl.com/bwcam7y


4) Krusta

to není nic těžkého.. prosté rozdělání sádry nebo namáčení sádrových obvazů. Stačí zhruba 2-3 vrstvy obvazů nebo 1cm tlustá vrstva sádry...

http://tinyurl.com/d7s5wzo

5) vylití negativu (pozitiv)

Pokud byste chtěli latex předbarvit, tak se mrkněte nejdříve na bod číslo 6

Pokud máte předmět z modelíny, tak je potřeba všechny kousky modelíny dostat z negativu. Latex se dá vyčistit i alkoholem...

Poté jen dáte separátor a nalijete latex .. Po každé vrstvě je dobré nechat latex zaschnout. 1 hodina stačí. S fénem/horkovzduškou se to dá urychlit na pár minut.

Počet vrstev se odvyjí od oblasti, kterou vyléváte a na tom, zda používáte fén nebo ne. Pokud latex nalijete do formy a poté ho vylijete a formu obrátíte vzhůru nohama (latex z formy sám pomalu odkapává), tak 2-3 vrstvy = 1mm ... odhadem. Pokud latex nalijete do formy a vylijete a potom začnete fénovat, tak teoreticky stačí i méně. Ohledně oblasti, vyšší místa (například pokud jste dělali hlubší vrásky na masce, tak v negativu jsou tyto místa vyvýšená) potřebují více vrstev, protože latex z nich lépe ztéká.

Na vylití této lebky jsem udělal zhruba 3 vrsty latexem. 2 tlusté vrsty z latexu z moukou. A poslední vrstvu zase z latexu. Pozitiv je zhruba 1cm tlustý.


6) Barvení/předbarvení latexu

Na předbarvení latexu jsem vyzkoušel všechno možné. Nejvíc se mi osvědčily pigmenty do akrylových barev. K předbarvení používám pouze revultex. Je to proto, že po zaschnutí je průhledný. Čili stačí jen trochu pigmentu (zhruba půlka čajové lžičky) a pořádně rozmíchat (Do nějaké misky s rovným dnem se nalije trocha latexu, v něm se prášek promíchá, poté se přilije zbytek latexu). Barvu je nutno zkoušet, barva latexu v tekuté formě je o hodně světlejší než když zaschne (nanáším si trochu na prst a nechám to uschnout fénem).

Po zaschnutí se dá latex barvit různě. Někdo barví akrylovými barvami, někdo barvami na modely (revell atd.). Ale vždy latex odmastěte (technický líh, aceton, ředidlo, whatever...). Dokonce snad někdo míchá akrylové barvy s revultexem, aby to na masce lépe drželo.

Barva, kterou nanesete se do masky zažírá vcelku dlouho. Znamená to, že pokud jste masku nabarvili a druhý den máte jet na akci, tak bude lepší nastříkat povrch Plastidipem. Pokud ne, tak si myslím, že po týdnu nebo dvou není maska potřeba vůbec ničím natírat. Otestujete to tak, že vodou zkusíte seškrábat masku někde na okaji masky.


výsledek ---> http://tinyurl.com/cj76k6p

je pravda, že zuby se mi moc dobře neodlily, ale to je proto, že jsem pospíchal a nechal to celé zaschnout jen dva dny. Ještě je na tom dost práce, nestihli bychom to dodělat.



odkazy:
*http://silikonycz.cz/index.php?section=materialypromodelare&material=latex nebo http://www.fantasyobchod.cz/tekuty-latex-litr-p-451.html
**http://www.liqui-moly.sk/detail/uchytavaci-mazaci-sprej
***http://www.plastidipshop.cz/?action=detail&id=ID3&catg=14
****http://www.vytvarnepotreby.cz/


Naposledy upravil Barashat dne čtv 17. zář 2015 9:00:26, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 13:29:13 
Offline

Registrován: úte 28. úno 2012 10:35:03
Příspěvky: 37
Jak děláte jenom ušiska?

_________________
Ztratil jsem hlavu! Byla velká, měl jsem ji nabodnutou na kopí. Kdybys ji našel, dej mi vědět.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12. kvě 2013 18:16:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. dub 2013 22:34:56
Příspěvky: 117
Celou masku modeluji na bustu.

Používám tuhle modelínu (hlínu) - http://silikonycz.cz/index.php?section=modelovacihmoty&material=chavant_clay ... medium

Má výhodu, že při pokojové teplotě je hodně tuhá (dokonce "light" je za pokojovky tvrdá jako dřevo.. dají se dělat vrypy, dá se brousit). Po nahřátí je měkká jako každá jiná modelína.

Uši dělám takto - http://tinyurl.com/bn6q7ac - je to nejrychlejší způsob, na který jsem přišel. Tahle fotka je stará, tenkrát jsem to nastřihával ještě celé. Ta díra nemusí být ani tak velká, stačí podélně cca 1-2cm na konci ucha... stačí opravdu jen rozstřihnout

Na fotce není ucho nasazené na krustě... když dělám krustu, tak vynechám to místo, kde budu nastřihávat latex....


Postupuješ po vrstvách jako s obyčejnou maskou.

1) zalepíš díru (použil jsem v tomhle případě elektrikářskou pásku)
2) vyplníš ucho latexem až po okraj
3) ihned latex vyliješ (do nějaké nádoby.. samozřejmě, že ne do záchoda)... je lepší si nechat latex pořádně vykapat ze špičky ucha.
4) odlepíš pásku (díru)
5) roztáhneš díru nůžtičkami a foukáš do ucha fénem.. negativ ucha je nejlepší držet špičkou ucha nahoru (naopak by vám latex zatekl do špičky ucha a vytvořila by se tlustá vrstva, kterou fénem neusušíš)

toto opakuješ několikrát. Dělal jsem zhruba 5-7 vrstev (pro jistotu). Nakonec rozdělám latex s moukou. Udělám ho tak, aby ještě trošku tekl a naplním s ním ucho nad tu díru. Nechám to zaschnout pár dní a potom latexem s moukou zaplním ucho až po okraj.

Ta díra se tam dělá proto, že kdybys nechal ucho zavřené a chtěl bys foukat fénem dovnitř, tak se ti vzduch z fénu nikdy nedostane až nakonec do špičky... vytvoří se ti tam vzduchová bublina.

Druhá možnost, jak se vyhnout této vzduchové bublině, je zúžit proud vzduchu z fénu. Nějakým speciálním nástavcem.. trychtýřem... a poté ho strčit co nejdále do ucha. Nic podobného jsem nezkoušel, ale zaručeně by to fungovalo.

Kdybys měl na uchu po odformování nějakou nesrovnalost, tak to zarovnej nůžtičkami.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12. úno 2014 14:38:09 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. dub 2013 22:34:56
Příspěvky: 117
ještě dodatek k tomuhle.

Barashat píše:
Druhá možnost, jak se vyhnout této vzduchové bublině, je zúžit proud vzduchu z fénu. Nějakým speciálním nástavcem.. trychtýřem... a poté ho strčit co nejdále do ucha. Nic podobného jsem nezkoušel, ale zaručeně by to fungovalo.


tak jsem to zkoušel... je to tak.

Stačí si udělat malý trychtýř/trubičku z papíru a nasadit ho na fén.

doporučuji točit fén při nejmenších otáčkách. Mohl by se vám snadno přehřát. (zduch v trubičce klade fénu moc velký odpor)

Zle to částečně odbourat tím, že do ruličky z papíru vytřihnete podél ruličky dírky. Viz obrázek

Obrázek

ten užší konec strčíte přímo do ucha a tím vám ta vrstva zaschne. Toto opakujete již viz můj návod ohledně masek (5-7 vrstev.. atd.)



Samovolně to ucho zatuhne až za dlouhou dobu. Tady je tomu potřeba pomoci. Zbytek masky fénem dělat nemusíte.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 25. bře 2014 20:46:54 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 07. dub 2013 22:34:56
Příspěvky: 117
Další možností odlévání je použití sádry jako negativu.

Má to pozitiva i negativa

pozitiva:
+ nemusíte řešit separátor
+ po nalití latexu pro odlití samotného výrobku, latex lépe schne. Je to dáno tím, že sádra dokáže vstřebat hodně čpavku a latex prosychá i ze strany stěny (což u latexového negativu nehrozí)****
+ levné
+ rychle hotové (když se povede na první pokus)

negativa:
- nemůžete si dovolit (například na masce) odlévat úzká místa (například hluboké vrásky), protože při odformování se vám utrhají.
- negativ je těžký
- negativ se hodně špatně odděluje od odlévaného předmětu. V případě masky lze negativ sundat z busty i s modelínou, poté se musí sádrový negativ od modelíny celý vyčistit, je to piplačka. (V případě masky se hodně vyvýšená místa špatně z negativu vyndavají. Například dlouhé uši a o to hůř dlouhé a zahnuté uši.
- vícedílné negativy se dělají hodně špatně


Tato metoda existuje, ale nepoužívám ji. Návod tudíš nemám.

Pokud tuto metodu někdo používá, klidně využijte toto vlákno a návod doplňte



**** znamená to, že pokud do negativu nalijete x litrů latexu (naplníte negativ celý po okraj) a za cca 6 hodin přijdete a vylejete ho, tak by (údajně) na stěnách již měl být latex zaschlý v cca 1mm, rovnoměrné vrstvě. Což je hodně pohodlné.


Naposledy upravil Barashat dne čtv 17. zář 2015 9:23:16, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 25. bře 2014 20:51:50 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 06. úno 2012 21:46:45
Příspěvky: 1321
epic!

_________________
Gerren

301. Theodredův praporec


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15. čer 2015 14:44:32 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: pon 20. úno 2012 9:36:15
Příspěvky: 1461
Dva výtvory z Barashatovy dílny na B5a:

Obrázek
Obrázek

_________________
Sledujte RakTaarbami na FB!
Obrázek


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 07. pro 2015 22:25:27 
Offline
Uživatelský avatar

Registrován: ned 08. zář 2013 16:47:48
Příspěvky: 46
Zdravím měl bych otázku. z kámošem chystáme kostýmu ghullu na fallout larpy.
Kolik je cca potřeba latexu na 2 obličejové masky.(asi ne celohlaovové-to by bylo na první pokus asi moc náročné.).
Abych věděl kolik bych ho měl cca obědnat.

Předem moc děkuji za rady . :)


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 8 ] 

Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Český překlad – phpBB.cz